BAZA WIEDZY

OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU
Z PRZEDSIĘBIERCZOŚCI

Viral marketing

Viral marketing, inaczej marketing wirusowy to zbiór działań marketingowych, których efektem jest rozprzestrzenianie się wieści pomiędzy ludźmi. Jako ludzi rozumiemy tu odbiorców tego marketingu, ich znajomych, rodzinę, czytelników, słuchaczy, znajomych znajomych itd. Wirusem najczęściej jest reklama, wydarzenie, produkt, czasem jednak także cena, sposób dystrybuowania i inne czynniki. Wirus marketingowy, jak na wirusa przystało, niesie się między ludźmi i rozprzestrzenia stopniowo, “zarażając” kolejne osoby.

Twórcy wirusów prześcigają się w nadawaniu swoim dziełom nowych, oryginalnych form. Tak naprawdę jednak każdy wirus budowany jest na identycznej zasadzie i działa według tego samego planu. Musi zawierać treść, która nie tylko zainteresuje odbiorcę, ale dodatkowo skłoni go do przesyłania informacji dalej, do swoich znajomych lub np. do ogólnodostępnych portali społecznościowych.

Źródło: „Marketing wirusowy w internecie.” Wydawnictwo Helion, 2009
Autorzy Piotr R. Michalak, Damian Daszkiewicz, Anna Musz

Marketing wirusowy można określić jako wszelkie strategie mające na celu zachęcić indywidualnych gości stron internetowych do przekazywania komunikatów marketingowych innym użytkownikom sieci. Dotyczy to również odpowiedzi na nie, co przyczynia się do wzrostu dostępności informacji, a także szerszej znajomości określonych firm. Tego rodzaju strategie prowadzą do rozpowszechnienia określonych komunikatów w dużej skali.

Źródło: „Studia i prace kolegium zarządzania i finansów.” Zeszyt naukowy 64. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2005

Co staje się viralem?
Najczęściej materiały viralowe mają postać materiału wideo, niekiedy grafiki. Jego najmocniejszą stroną jest intrygująca zawartość, która ma budzić emocje u odbiorców. W reklamach tych możemy używać produktów marki, loga czy innej promocji. Jednak nie powinny być one podstawowym przesłaniem a jedynie dodatkiem do innej treści, wydarzenia czy motywu przewodniego. Tego typu reklamy często stylizuje się na amatorskie, choć w rzeczywistości są efektem przemyślanej i rzetelnie wykonanej pracy. Jednak równie często zdarza się, że viralowy efekt jest dziełem przypadku, a popularność i pozytywny odbiór są zaskoczeniem.

Najważniejszym plusem viral marketingu jest jego wirusowy tryb rozprzestrzeniania się. Dzięki niemu możemy ograniczyć wydawanie sporych sum na dystrybucję materiału reklamowego. Możemy za to dotrzeć do bardzo dużej ilości osób, zwiększyć zasięg marki i jej świadomość wśród klientów.

Źródło: https://inmarketing.pl/blog/viral-marketing-czym-jest-i-kiedy-stosowac/
Agencja InMarketing

Przykłady zastosowania viral marketingu znajdziecie tutaj:
https://brand24.pl/blog/viral-marketing-sposobem-na-zaistnienie-kiedy-i-dlaczego-warto-go-stosowac/

Zgłoś się i wygraj NAJLEPSZE nagrody!

Dołącz do najlepszej w Polsce
organizacji młodych przedsiębiorców